03 februari 2007

Timmarna med tummen

Den första stickbok jag köpte var "Vantar, mössor, sockor och sjalar" av Anita Gunnars. Där finns beskrivning till ett par tumvantar med flätmönster i alpaca. Igår tog jag fram min Indiecita-kon, stickor och iPod samt knycklade ihop en katt som nackkudde och satte igång att sticka. Det var roligt. Ända tills ökningen för tumkilen var klar. Då hade jag (precis som beskrivet) ökat 24 m totalt, en m varje varv, trätt 24 m på tråd och gjort fyra nya maskor i tumgreppet. Varje mönserrapport är 9 maskor, två mönsterrapporter per sticka + 4 maskor? Vad gör man med 4 maskor mellan två mönsterrapporter? Och varför sitter min tråd för tummen på 8:e flätvridningen medan bokens tummar fortsätter upp till något som ser ut som 11:e flätvridningen? Naturligtvis har jag läst fel i beskrivningen! Räkna, räkna, repa upp, räkna, räkna... Men nej, resultatet blir detsamma. Nu har jag följande valmöjligheter:

1. Klippa av tråden, kasta in det-som-skulle-bli-en-schysst-tumvante och boken i öppna spisen, fjutta på och glömma alltsammans.
2. Skriva ett inlägg på Sticklistan för att höra om någon möjligtvis kanske stickat dessa vantar och "fått ihop det".
3. Repa upp och sticka en vante med "rak" tumme. Hur många maskor avsätts för tummen då? Hur gör jag med mönstret? Ska jag helt enkelt skippa mönsterstickningen på tummen och hela tiden se till att ha de färdiga vantarnas ovansida ut mot resten av världen? Många frågor blir det.

Fortsättning följer.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Har inte beskrivningen och är inte till någon hjälp är jag rädd, men "ökat 24 m varje varv"?

Det låter ju jättekonstigt?

Jag inbillar mig, när jag ser bilden, att man ökar en maska för varje varv på något vis (en maska eller två? blir det inte vridet om man ökar en maska på samma ställe hela tiden?) och denna maska tillhör tummen.

Då har du mot slutet 24 maskor som hör till tummen och lägger upp 4 maskor till = 28 maskor, vilket skulle kunna ses som 3 X 9m-rapport plus en maska som är nån sorts bytavarvmarkör.

Zina sa...

Eh, jag skrev fort och fel! 24 m totalt, 1 m varje varv. Det såg inte konstigt ut med den vridna maskan på något sätt men jag tänker att ökningarna ändå skulle skett varannat varv.

Cecilia N sa...

Hmm... Med tanke på lutningen på tummen i boken tycker jag det inte verkar orimligt att ökningen är vartannat varv.
Med ökning varje varv står tummen mer "rätt ut".

Strumpstickan sa...

Snyggt mönster!

somebunnysloveDOTcom sa...

Many thanks for your kind words on my bunnies. :) Beautiful mittens! Am looking forward to seeing the complete statistics when they are finished.
=:8