27 april 2008

O Fortuna! Damdam-damdam!

Dags att damma av bloggen lite tror jag. Sitter i ett smärre kaos av en uttråkad operasjungande dotter bakom axeln (den där Cans och dessa körer - suck) samt en höglöpande, irriterad hund som jagar katterna så att fluffet yr, med en yster valp i hasorna.

Ni har sett den tusen gånger förr - och antagligen stickat minst en... Jag talar om Kiri. Jag ÄR sen av mig, men det var en angenäm känsla att maska av den fyrahundratolfte maskan och fatta att det faktiskt BLIR en trekantig sjal av något som mongomuppen länge trodde var en formstickad mössa för geniknölarna (hä hä - de enda knölar mongomuppen har är de geléaktiga lipom han odlar). Sjalar behöver inte monteras men jag fasar för blockningen.



Jag fick verkligen känsla för sjal och naturligtvis vill jag pröva garnet alla pratar om: Kauni. Beställde förra helgen från en dansk nätshop som reade ut effektgarner av udda storlekar. Det var en präktig kon med 320 g jeansblått och två trinda nystan med totalt 320 g grön-ljusgrön-gult som väntade på mig i fredags. Beställde genast ytterligare två nystan Kauni från Garnkorgen för nu vill jag ge mig i kast med Flower Basket.



Tack för alla mail som kommit under min bortavaro. Jag uppskattar dem verkligen men är skamligt dålig på att svara när hälsan inte är den bästa. Ser fram emot att komma hem, är inlagd ett par veckor till. Passade på att dokumentera avdelningen innan jag gick på perm:

I det helt nyrenoverade och ergonomiskt utformade köket hittar vi Ulrika glatt botanisera bland puttrande grytor med "vit fisk" samtidigt som hon trillar fullkornskakor av Bragotyp, ah dessa ljufvliga kaffetillbehör! ;)

Vi fortsätter och kikar in på sal 9. Där står Elisabeth och puffar till vetekuddarna efter att ha broderat kompresser hela förmiddagen. Rummet är smakfullt inrett och borden är inte alls belamrade med garnnystan, tidningar, stickbeskrivningar, ett oändligt antal påbörjade projekt och härvhögar. *host host*

Nu är timman sen och Syster Lotta anländer lätt andfådd och rosig om kinderna efter att ha cyklat i ilfart genom stan till sitt nattpass, beredd att diskutera nya rön om NT-proBNP, som är N-terminalen av BNPs förstadium proBNP över en kanna nybryggt te med vakna patienter.

To be continued...

5 kommentarer:

Anonym sa...

Hei.
Takk for besøk i bloggen min. Garnet jeg brukte til sjalet var Kauni 8/2 farge EP.
Lykke til med ditt FBS.

Anonym sa...

Var är bilden på det där badet där man stänger in patienterna? ;) Och var är blodiglarna?

Anonym sa...

Hej o tack så mycket!
(-och jag har inte stickat Kiri ännu, är du sen så är jag ännu mer sen!) Vilken fin grön Kauni, det blir nog en exellent sjal!

Anonym sa...

Hallå, kom tillbaka! Vi älskar din blogg!

Anonym sa...

Så fin sjalen blir! Och systrarna jobbar så flitigt och kul bilder:)