25 maj 2009

The Cat Hair Has A Knitting In It

Numer stiger jag upp vid femtiden och dricker mitt morgonkaffe till dopklänningssticket.


Roligt mönster men modifikationer krävs. Originalmodellens stickade veck ser bara knöliga ut. Får väl virka en liten spets eller något för att bryta av de olika partierna. Nu har jag slut på garn men Maria har beställt och förhoppningsvis kommer jag att kunna sticka klart nästa vecka.


Uppdrag: Sticka en blåbärsmössa. Rätt mönster men fel garn. Med information om två "cirka två år" gamla gossar vars ena huvud är "rätt litet", det andra barnets "jättestort", och endast personliga mått på mönstret är det banne mig inte lätt att få ihop något användbart. Tre prototyper krävdes innan det såg acceptabelt ut. Kanske passar den någon av de stackars barnen, annars får väl MM göra som han gör med alla sina fådda stickningar... använda dem som vindrutetrasor.

Det blev bara ett blåbär, fick lust att istället göra en fisk.


MM´s liv består nu av en stor portion barnskrik och babygröt. Det hör liksom till när man gudfadrar sig. Garnet som blev över från mössan stickades till grötlappar. Till hösten vill vi se hans egna astrakanaplar mosade i burkar och lock med söta spetsprydda hättor på.



Nytt från hamsteriet: Krulltotten Achala har tillsammans med brorsan Amiral Affe flyttat till Göteborg. Ulrika har rapporterat att de trivs och inte hittar på alltför mycket rackartyg. (Fotot taget av Tazzar).


B har planterat blommor men vet inte vad han satt i jorden. Inte jag heller. Någon som vet vad de vita heter?

Ljus och kärlek!

5 kommentarer:

Kastanja sa...

Det vita ser ut som Bellis perennis (tusensköna) och jag beställer härmed en fiskmössa! :-D

Kastanja sa...

Och du, jag kan betala för mig...

Zina sa...

Me make you a fishy! :D

myminis sa...

Dopklänning ser mycket vackert ut.
Vad har du för mönster???
Skulle du kunna kontakta mig per mail. Frågar gärna om Allan Dart mönster och Simply Knitting.

Tuuli
email: myminis@gmail.com

Bostic sa...

Sv: Tack så mycket. Hamstern heter "Ito". Du verkar också skriva lite om hamstrar. Har du någon själv?